søndag 4. januar 2015

Om Jobben min

Forord:
I dette innlegget tenkte jeg å snakke litt om hva jeg driver med når jeg er på jobb.
Jeg har også tenkt å gå litt inn i temaet "rotasjonsstøping".

HMS:
- Hjelm
- Hørselvern
- Vernesko
Dette er påbudt for å befinne seg på arbeidsområdet

Oppgavene jeg har på jobb:
Siden jeg er en produksjonsteknikker, går omtrent alt av arbeidet mitt ut på produksjon. På avdelingen min produserer vi plastprodukter ved hjelp av rotasjonsstøping. Det jeg må gjøre når jeg er på jobb er bla. å passe på at produksjonen går som den skal. Jeg skal også kunne styre selve prosessen, gjøre klar til nytt produkt (omstille), gjøre produktene ferdig, forberede, osv.

Forberedelse, eller bare det å gjøre klar til omstilling er noe som preger produksjonen i stor grad. Dette på grunn av at vi er begrenset av den tiden som produktene bruker på å varme opp/avkjøle seg under rotasjonsstøpingen. Tiden som produktene tilbringer i ovnen bruker vi til å f.eks. fylle bøtter med pulver, finne fram utstyr, osv. Dette varierer mye fra produkt til produkt, men som oftest er det mye å gjøre, på kort tid.  

Rotasjonsstøping:

Rotasjonsstøping er en prosess som går ut på kontinuerlig og jevn rotasjon av en form. Formene kan variere i størrelse og form/struktur. For eksempel har vi 4 forskjellige flyteelement former: 90, 200, 350 og 400 liter, disse varierer i størrelse og struktur.

Formene blir montert på plattformer som hviler på armer, som igjen stikker ut fra maskinen. Disse armene roterer biaxialt, slik at innholdet i formen skal bli fordelt jevnt langs innsiden av formen. Her er vedlagt en link som viser hva biaxial rotasjon er. 

Illustrasjon: Karusellmaksin. Høyre kammer
er for avkjøling og venstre for oppvarming.
Rotasjonsstøpemaskiner kommer i flere forskjellige utgaver. Den som vi bruker mest, er en karusellmaskin. Den har armer som man kan kontrollere individuelt og disse armene følger klokka. Vi har også en annen maskin som er mye større enn den andre. Den blir brukt til f.eks. å lage veibarrierer, kummer, osv. Denne er basert på det samme prinsippet som den andre maskinen, bare at den kun har et kammer og bruker isteden hvileposisjonen sin til avkjøling. Denne maskinen har også bare en plattform til former. 

I rotasjonsstøpemaskiner er prosessen til nesten alle produkter slik:

Omstilling - Oppvarming - Eventuell etterfylling - Avkjøling - Omstilling - Osv.

Kilder:
http://www.rotomachinery.com/
Alle linker som er brukt i innlegget




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar